Eindelijk was het dan zover. Na ongeveer anderhalf jaar werken bij Unico Travel ging ik dan eindelijk naar Costa Rica toe. Zelf het land leren kennen en de hotels en gebieden in werkelijkheid bezoeken. Op 30 augustus 2017 was het zover en begon mijn individuele rondreis door Costa Rica! In dit reisverslag Costa Rica leest u mijn ervaring van dit prachtige land.

Tortuguero

Ik begin mijn reisverslag Costa Rica met Tortuguero. Het eerste gebied van mijn reis was Tortuguero. ’s Ochtends vroeg werd ik bij het hotel opgehaald en naar Guapiles gebracht. Na een heerlijk ontbijt reden we verder naar de aanleghaven. Onderweg rijden we langs wat dorpjes en bananenplantages. Bijzonder is dat we onderweg een luiaard hebben gespot! Het eerste dier van mijn reis en dan gelijk een luiaard!

reisverslag costa rica

Na een korte fotostop reden we verder naar de aanleghaven en stapten we op de boot naar de lodge in Tortuguero. Wat direct al erg leuk is, zijn de leguanen in de tuin. In de omgeving van de lodge zie je er ontzettend veel! Die lopen eigenlijk door alle gebieden van lodge. Zo zie je ze soms ook bij het zwembad of bij het terras!

leguaan costa rica

Na een heerlijke lunch bezoek ik samen met de andere gasten en de gids het dorpje. Hier krijgen we eerst informatie over het nationaal park en de omgeving. Hierna wandel ik zelf nog door het dorpje. Hierna zijn we via het strand weer terug gelopen naar de lodge. Op het strand kun je de grote kuilen zien waar de schildpadden ’s avonds hun eieren leggen. Van juli t/m september is het namelijk schildpaddenseizoen in Tortuguero.

Tortuguero in costa rica

De volgende dag maken we een wandeling door de tropische tuinen van de lodge en een boottour door de kanalen. Ik heb weer veel vogels, een luiaard (met baby!), apen, leguanen, schildpadden, vlinders en kikkertjes gezien! De kikkertjes die ik vandaag heb gezien, lijken vaak aardig groot, maar in werkelijkheid zijn ze maar een paar centimeter!!

reisverslag costa rica

’s Avonds staat de de schildpaddentour op de planning. Ik ga samen met een ander groepje het strand op en zie een schildpad terug de zee in gaan en een schildpad eieren leggen! Erg bijzonder om mee te maken! Je mag hier geen foto’s maken ter bescherming van de schildpadden! Verder begin ik ’s avonds met een drankje alvast aan mijn reisverslag Costa Rica.

leguaan costa rica

Tortuguero kanalen

Caribische kust

Na Tortuguero reisde ik verder naar de Caribische kust naar het dorpje Puerto Viejo de Talamanca. Een schitterende omgeving vol mooie tropische stranden en palmbomen! De relaxte Caribische sfeer proef je hier gelijk! Ik ben hier drie dagen gebleven en verschillende activiteiten gedaan.

caribische kust costa rica

puerto viejo beach strand

Ik ben naar het opvangcentrum voor de luiaards geweest. Hier heb ik veel geleerd over de luiaards en een kano tocht gemaakt. Ik heb natuurlijk veel luiaards gezien, maar ook een kaaiman, apen en wasbeertjes met baby’s gespot!

opvangcentrum luiaards cahuita

reisverslag costa rica

Ook ben ik naar het Jaguar Rescue Center geweest. Hier worden veel dieren opgevangen zoals luiaards, apen, krokodillen, slangen, toekans en nog veel meer dieren. Erg leuk en leerzaam! Ontspannen deed ik in het Nationaal Park Cahuita. Je loopt hier over paden langs mooie stranden. Onderweg kwam ik nog nog wasberen en aapjes tegen!

national park cahuita

aap costa rica cahuita

Boca Tapada

Boca Tapada is een schitterend regenwoud gebied in het noorden van Costa Rica. Toen ik aankwam was het meteen duidelijk dat het hier niet toeristisch is. Niet veel reizigers kennen het gebied en in het laagseizoen is het er al helemaal niet druk. Dit terwijl het hier echt prachtig is! Je kunt hier veel vogels spotten en ook hebben wij de groene ara hier gezien. Vanaf de veranda genoot ik van de natuur!

boca tapada san carlos

reisverslag costa rica

Ik ging kajakken over de rivier San Carlos en heb een wandeling gemaakt door het regenwoud. Ik heb er veel apen gespot, maar ook een krokodil het water in zien gaan! Het hoogtepunt was toch wel het spotten van de groene ara!

boca tapada costa rica

Arenal

Ik verbleef twee nachten in een hotel vlakbij het dorpje La Fortuna. La Fortuna is erg toeristisch met veel restaurants, souvenirwinkeltjes en tourbureaus. Maar wel gezellig om ‘s avonds uit eten te gaan! Ik had geluk! Vanuit mijn kamer had ik een prachtig uitzicht over de vulkaan! Het was heel helder weer! En dit twee dagen lang! ’s Avonds schrijf ik verder aan mijn reisverslag Costa Rica met dit schitterende uitzicht!

arenal vulkaan costa rica

Deze twee dagen ben ik gaan wandelen in het nationaal park, waar ik een wandeling heb gemaakt naar een mooi uitzichtpunt op de vulkaan en over het meer. Ook heb ik een spectaculaire canopy tour gedaan. Genoten van de mooie uitzichten over het regenwoud en de waterval! Schitterend en dan ook een echte aanrader! Hierna ben ik naar de hangbruggen van Mistico geweest. Een mooie route over een aantal lange en korte bruggen met uitzichten op de vulkaan, het regenwoud en een waterval.

elise arenal vulkaan

meer van de arenal

Tenorio

Het Nationaal Park Tenorio vond ik één van de mooiste parken van Costa Rica! Hier loop via je een mooie route door het park langs de prachtige waterval! Onderweg kom je nog langs uitzichtpunten zoals het punt waar je kunt kijken naar de Tenorio vulkaan en je komt ook langs een punt waar je blauwe kleur van de rivier ziet samenkomen. Tip! Ga vroeg in de ochtend, want dan zijn er nog vrij weinig toeristen in het park! Wat ook een leuke activiteit was (ook zeker leuk met kinderen) is het tuben over de Rio Celeste of een andere rivier.

celeste waterval tenorio

rio celeste costa rica

Rincón de la Vieja

Na Tenorio ging ik naar het Nationaal Park Rincón de la Vieja. Het park heeft een goed aangelegde paden en onderweg zijn er meerdere punten waar je kunt stoppen voor prachtige foto’s. Je ziet onder andere kokende modderpoelen, de vulkaan Rincón, vulkanische activiteiten en geisers. Ook heb ik brulapen gespot in het park en een agouti. Verder is het ook nog een aanrader om naar de warmwaterbaden te gaan. Heerlijk om even helemaal te ontspannen!

La Ensenada Lodge

Na een nachtje Rincón de la Vieja ben ik een nachtje naar La Ensenada Lodge geweest. Werkelijk een schitterende locatie! Als natuurliefhebber kun je je hier prima een aantal dagen vermaken. Je hebt er prachtige uitzichten over de golf van Nicoya, mangroven en bossen. Hier kun je veel apen zien, verschillende vogelsoorten en zelfs krokodillen. Er zijn ook verschillende wandelroutes die je kunt lopen. Erg bijzonder vond ik de brulaap die direct naast het huisje in de boom zat.

la ensenada lodge

Drake Bay

Drake Bay, een klein paradijsje! Per boot vaarde ik vanuit Sierpe naar Drake Bay.  Ik verbleef op een schitterende plek. Vanuit de bungalow zag ik de ara’s en toekans voorbijvliegen!

costa rica drake bay

Nationaal Park Corcovado

Drake Bay is de ideale uitvalsbasis voor een dagje Corcovado en Caño Island. Ik heb beide activiteiten gedaan. Zo ben ik een dagje naar het Nationaal Park Corcovado geweest. Het mooiste park van Costa Rica! Hier heb ik alle vier de soorten apen gespot, een tapir gezien en verder toekans, neusbeertjes, ara’s, veel vogelsoorten en zwijntjes. Met een klein groepje en gids ging ik op pad naar al deze dieren! Dit was echt geweldig om te doen!

Cano Island

De dag erna ben ik gaan snorkelen en walvissen/dolfijnen gespot bij Caño Island. September is de perfecte maand om de walvissen (en baby’s) te zien. Ik heb onderweg naar het eiland dan ook een aantal walvissen kunnen spotten! En ook zag ik  dolfijnen langs de boot. Het snorkelen was ook mooi. Veel mooie tropische vissen en koraal kunnen zien!

Manuel Antonio

Mijn reisverslag Costa Rica en reis sluit ik af met Manuel Antonio. Hier verbleef ik de laatste twee nachten van de reis. Op een werkelijk schitterende plek! Vanuit het hotel had ik een mooi uitzicht over het regenwoud en op zee!

manuel antonio costa rica reisverslag

De dag erna ben ik naar het Nationaal Park Manuel Antonio gegaan. Hier kun je veel dieren spotten zoals apen, luiaards, neusbeertjes en wasberen. Verder heb je er mooie stranden en een aantal wandelroutes. In vergelijking met de andere parken wel erg toeristisch! Maar het scheelt heel erg hoe laat je naar het park gaat. Ik ben vroeg in de ochtend gegaan en toen was het nog vrij rustig. Ik wilde de laatste dag heerlijk ontspannen aan het strand. Het strand van Manuel Antonio is erg mooi! Wel moet je er uitkijken voor je spullen, want voor je het weet zitten er wasberen of aapjes in je tas naar eten te zoeken!

playa manuel antonio

wasbeer manuel antonio

Enthousiast geworden van mijn reisverslag Costa Rica?

Enthousiast geworden van mijn reisverslag Costa Rica? Bekijk onze rondreizen naar Costa Rica of vraag een reisvoorstel aan!

Costa Rica is een prachtig land en in de toekomst zou ik er zeker nog een keer graag heen willen! De vele diersoorten, de schitterende natuur en natuurlijk de vriendelijke bevolking maken Costa Rica helemaal compleet!

Nieuwsgierig? Vraag een reis op maat aan!