Reisblog Costa Rica – George en Anneke

September is een goede maand om Costa Rica te bezoeken. George en Anneke zijn ook in september op reis naar Costa Rica geweest via Unico Travel. In dit blog vertellen zij hoe zij Costa Rica hebben ervaren.

Eindelijk is het zover, we hebben er lang naar uitgekeken. Op 2 september komen wij aan in San José, Costa Rica. Daarna trekken wij eerst per bus en later per boot naar Tortuguero, we komen aan bij de lodge. Dit is in een regenwoud gebied, waar in september de zeeschildpadden ‘s nachts hun eieren op het strand komen leggen. Na zonsondergang is het strand trouwens verboden gebied, om de rust van de dieren niet te verstoren. Slechts een klein gezelschap onder strenge begeleiding van een gids kan dit met eigen ogen waarnemen. Indrukwekkend hoe zulke grote dieren van meer dan een meter, zich op het strand weten te worstelen en dan een kuil graven om hun eieren te leggen! De volgende ochtend  hoorden we bij het ontbijt, dat andere gasten ‘s nachts wat onder hun huisje hadden gehoord… Toen we samen gingen kijken bij hun huisje, bleek, dat een schildpad haar eieren onder dit huisje had gelegd. We hebben meerdere dagtochten per boot gemaakt door de Mangrovebossen, veel dieren gezien zoals: otters, aapjes, zoetwaterschildpadden, veel vogels en leguanen.

Tortuguero Bezienswaardigheden Costa Rica

Daarna zijn we per huurauto naar Boca Tapada gereden, maar onderweg zijn we door La Muelle gereden, waar de Leguanen oranje van kleur zijn, wat een pracht beesten, voorwereldlijk, maar wel zo vreselijk mooi! Boca Tapada is een prachtige plek, met een heel andere natuur dan we aan de kust hadden. Hier hebben we een boottocht op de rivier gemaakt en krokodillen gezien.

We zijn daarna op weg gegaan naar de Arenal omgeving. De Arenal is één van de actieve vulkanen in Costa Rica (C.R. heeft geloof ik meer dan 160 vulkanen, waarvan er nog zeker 30 actief zijn). Daar aangekomen hebben wij een Canopy tour gedaan, dat is aan een lange kabel tussen de bomen door zweven, meestal op flinke hoogte… Wat een te gekke sensatie, niet onveilig, want het is wel Amerikaans ingesteld: Veiligheid eerst!

arenal vulkaan costa rica

De volgende stop was in Liberia, een heel ander gebied. Behoorlijk vlak, met modderbaden verwarmd door de vulkanen. De temperaturen van de baden liggen tussen de 38 en 42 gr.C. heerlijk.. Gewoon schoon spoelen in de rivier, die ook een aangename temperatuur heeft, TOP..

Ons volgende adres is San Gerardo de Dota, op 2700 mtr. hoogte De lucht in C.R. is overal zuiver, maar hier wel erg fris door de hoogte, waardoor het ‘s nachts wel lekker koud is. Hier hebben we de Quetzal vogels gespot, een zeldzaam mooie vogel.

www.djsphotography.nl

Ook mochten wij hier getuige zijn van de viering van de Onafhankelijkheidsdag op 15 september. Op die datum in 1821 werd Costa Rica onafhankelijk van hun Spaanse overheerser. In een lokaal schooltje werden diverse dansvoorstellingen gehouden in hele mooie kleding, gebaseerd op de Flamengo stijl (toch die Spaanse invloed) en dito muziek. Er waren overheerlijke lekkernijen gemaakt, waar wij in mee mochten delen, want we waren immers hun ere gasten uit het verre buitenland!!! Wat een gastvrijheid, kom daar in Nederland maar eens om :) Wat een spontaniteit.

Daarna naar Sierpe, de auto ingeleverd en op de boot gestapt. Met die boot voeren we weer door Mangrovebossen om de zee te bereiken, daarbij hadden we aan de 2x 300 PK. buitenboordmotoren genoeg om door de branding te komen, wat een feest! Na ca. 1,5 uur varen waren we in Drake Bay.

De volgende dag hebben we een walvistocht gemaakt, wat een pracht belevenis, in een klein bootje zulke prachtige dieren van dichtbij te kunnen bewonderen.. Ook zagen we nog een zeeschildpad van ca. 1 Mtr grootte aan de oppervlakte zwemmen, wat een vet  gezicht!!

walvissen costa rica

De dag erna, op naar de Corcovado, een te gek Natuurpark, met overweldigende natuur. Tapirs, Miereneters, diverse apen soorten,zoals: White Face, Capucijner, Spider Monkey en Howler Monkeys, Meerdere neusbeertjes enz..

Ongelofelijk, wat hebben wij veel gezien, zonder dat we duizenden kilometers af hoefden te leggen..

Bedankt Unico Travel, bedankt Barbara, voor deze mooie reis en perfecte reisbeschrijving.

Wij kijken nu al uit naar de volgende reis..

Groetjes George & Anneke

Wil jij ook in september op reis naar Costa Rica? Bekijk dan hier onze Costa Rica september reis of vraag een reisvoorstel aan.