Reisverslag Amazone Colombia

2019-05-17T10:02:15+02:008 maart, 2019|

Unieke plekken zijn voor ieder anders, maar het is de kunst om erachter te komen wat voor een reiziger unieke plekken betekenen en zelf de unieke plekken te kunnen delen, doordat je ze zelf bezocht hebt! Dit is waar Unico Travel voor staat en gaat, persoonlijk advies op maat door kennis en ervaring.

Vorige week was ik, Barbara, 5 dagen in het Amazone gebied van Colombia.  De reis was georganiseerd door het ministerie van toerisme van Colombia. Dit omdat Colombia onze nieuwe bestemming is voor onze reizigers. Ook omdat ik graag wilde weten wat het verschil is met het regenwoud van Corcovado in Costa Rica wat betreft het spotten van dieren, wat het verschil is met de ongerepte regenwouden in Costa Rica en de mogelijkheden wat betreft de accommodaties.

In mijn reisverslag Amazone Colombia lees je alles over mijn ervaringen.

Eerste dag , Leticia – Tanimboca

Om het Amazone gebied van Colombia te bezoeken, reis je per vliegtuig vanuit Bogota naar Leticia. Je kan hier alleen per vliegtuig komen. Er zijn geen wegen om Leticia te bereiken. Leticia ligt aan de rivier de Amazone.  Bij aankomst voelde ik direct de luchtvochtigheid en de warmte van de tropen. Het plaatsje voelde gelijk goed aan. Heel veel centrale parken en opvallend weinig auto’s maar veel vrouwen en mannen op een motor die je voorbij rijden. Ongeveer 10 kilometer van Leticia kun je in boomhutten verblijven in het regenwoud, genaamd Natural Tanimboca.

Eerst een stuk lopen door het regenwoud en vervolgens via een trap kom je in je boomhut. Ik vond het een hele ervaring. Vooral dat je in de avond geen licht hebt. Je loopt met je gids door het regenwoud in het donker en je ziet heel veel pijlgifkikkertjes, spinnen en andere insecten. Na de avondwandeling heb ik heerlijk geslapen door de geluiden van het regenwoud.

Tweede dag,  Tanimboca –  Natamú

Ziplinen

Met zonsopgang was ik klaar voor het avontuur en samen met de anderen van het groepje waren we klaar voor het avontuur. We moesten 35 meter via een touw omhoog klimmen en daarna via boomtoppen door het regenwoud ziplinen.

Last but not least als Jane of Tarzan je naar beneden laten glijden via het touw. Zelf had ik dit nog nooit zo ervaren. Wat een avontuur en afwisseling. Ik ervaar het als minder commercieel en afwisselender dan de canopy tours in Costa Rica. Na een heerlijk tropisch ontbijt reisden we terug naar Leticia.

Rivier de Amazone

We stapten in het bootje en vaarden over de rivier de Amazone. Dit was voor mij de eerste keer dat ik kennis maakte met de rivier de Amazone. Wat een ongelofelijke brede rivier omgeven door regenwouden. Al snel waren we in Peru. Dit omdat Leiticia grenst aan Brazilië en Peru. Het is een drielanden punt. We werden hier heel hartelijk begroet op de zondagmiddag. En kregen een rondleiding. Wat een heerlijk puur leven. Kinderen kwamen enthousiast naar mij toe lopen en wilden op de foto. De gids vertelde ons dat er elke zondagmiddag een internationale voetbalwedstrijd plaats vindt. Vandaag zou het voetbalteam van Colombia naar het dorp Ticuna’s Chinería komen en in de ochtend was iedereen naar dezelfde kerk gegaan.

Puur natuur

Na dit bezoek stapten weer op de boot en maakten we steeds meer kennis met het ongerepte deel van de Amazone. We gingen via een zij rivier varen naar het reservaat van Natamú. Ik voelde mij steeds meer één met de natuur en kon alles loslaten. Eerst denk je nog aan het werk, je thuissituatie en andere zorgen maar hier heeft de natuur zoveel impact dat je letterlijk alles los laat. Je geniet van de immense hoge bomen, geluiden van vogels en het slingeren van apen om je heen. Bij aankomst werden we verwelkomd door een lunch. Na een siësta in een hangmat met op de achtergrond het geluid van de ara’s en de oropendula’s  zijn we nog een wandeling door het regenwoud gaan doen.

We zagen kaaimannen, pijlgifkikketjes en kregen uitleg over alle planten en bomen. De beste tijd om de Amazone te bezoeken zijn de maanden september en oktober omdat in februari en maart het water heel hoog staat en regent het meer. Na de wandeling ben ik samen met mede reiziger gaan kajakken over de rivier door de Amazone. En de anderen zijn vanaf de boot gaan vissen. We zagen toekans en ara’s steeds voorbij vliegen en we hoorden alle geluiden van het regenwoud om ons heen.  Aan het einde van de dag leerden we hoe indianen van bladeren het dak van hun huis maken en lieten ze ons zien hoe ze tatoeages maken. Toen werd het avond en zijn we in het donker over een zijrivier van de Amazone gaan varen. Dit moment vergeet ik nooit meer. Overal zag je lichtjes en hoorden je geluiden. En na dit avontuur en het één zijn met de natuur val je heerlijk in slaap.

Derde dag,  Natamú –  Puerto Narińo

Eiland Mikos en Macedonia

Nog voordat de zon op kwam zochten we naar onze spullen en kleedden we ons aan om zonsopgang mee te maken en zoveel mogelijk vogels te spotten. Per bootje hoorden we hoe de vogels en andere dieren ontwaakten. We zagen veel apen, ara’s, ijsvogels, leguanen, luiaards en kaaimannen. Na het ontbijt namen we afscheid van onze lokale gidsen die zijn opgegroeid in het regenwoud van de Amazone. Vervolgens hebben we het eiland Mikos en het dorp Macedonia bezocht. Dit is een eiland waar apen leven en je ze makkelijk vanaf dichtbij kunt zien en in het dorp Macedonia wonen indianen en leer je over hun cultuur. Vervolgens bezochten we de lodge Calanoa en werden we ontvangen door een lunch. De eigenaren vertelden over hun lodge en hoe ze de lokale gemeenschappen helpen en zich inzetten voor het behoud van het regenwoud. De lodge heeft hele mooie bungalows en vanaf het moment dat je bij Calanoa bent voel je direct heel goed. De mooie kamers, uitzicht, de tropische tuin omringd door het regenwoud, de liefdevolle eigenaren  – je ervaart het pure gevoel.

De tijd staat stil

Na de lunch reisden we naar het dorp Puerto Naríno. Dit is een heerlijk dorp in Colombia waar je alleen met de boot kan komen. Er is geen verkeer en het lijkt net of hier de tijd heeft stil gestaan. Maar wat leven de mensen hier heerlijk. Leuke restaurantjes, tentjes om te eten op straat, basket en voetbal wedstrijden, een gemeentehuis met internet, huizen met muurschilderingen en super veel kinderen. Er wonen hier veel jonge gezinnen. We verbleven hier bij hotel Waira Selva.  Dichtbij Puerto Narino kan je het natuurreservaat Tarapoto bezoeken. Hier kan je vaak roze dolfijnen spotten en heel veel vogelsoorten. Aan het einde van de dag hebben we heerlijk gegeten bij restaurant Magarita’s en gezellig bij een barretje gedronken en gedanst met de lokale bevolking.

Vierde dag,  Puerto Narińo – Leticia

Roze dolfijn

Na het ontbijt reisden over de rivier de Amazone terug naar Leticia. Dit is wel twee uur varen. Maar onderweg kwam mijn droom uit en spotte ik een grote roze dolfijn! Vervolgens zijn we naar het ecologische park van Amazon World gegaan. We leerden over de achtergrond van de Amazone en over de verschillende stammen die nog in de Amazone wonen. Daarna zijn we door het regenwoud gaan lopen en kregen we uitleg over de verschillende bomen en planten. En al het fruit en groente wat we nodig hadden voor onze lunch mochten we in een mandje doen. Vervolgens kregen we kookles en hebben we onze eigen lunch klaargemaakt. Dit was zo leerzaam en leuk om te doen. Wat bijzonder om eerst door de tropische tuin te lopen en vervolgens door het fruit en groente je eigen lunch te kunnen voorbereiden en te eten. Ook was er voor ons vis gevangen en konden we onze eigen tortilla maken.

Ontroerende ontmoeting

Vervolgens maakten we kennis met Antonio Bolivar Salvador. Hij begon te vertellen en ik was onder de indruk. Hij vertelde over de geschiedenis van de indianen, over de geneesmiddelenindustrie en dat zoveel mensen kanker hebben en terwijl het medicijn te vinden is in het regenwoud. En nog veel meer…..tranen van puurheid stroomden over mijn wangen. En ik vergeet nooit meer dit verhaal. Hoe de blanke mens wreed is geweest tegen de indianen en dat mensen altijd meer willen terwijl de natuur alles geeft en alle oplossingen heeft….Antonio Bolivar Salvador heeft de hoofdrol gespeeld in de film ‘El abrazo de la serpiente ‘. Na dit indrukwekkende verhaal ben ik met hem op de foto gegaan en hebben we elkaar un abrazo gegeven vervolgens reisden we terug naar de bewoonde wereld in Leticia. Hier verbleven voor het eerst in een luxe hotel met zwembad en internet. Toch erg fijn en comfortabel en we konden er extra van genieten omdat het niet zo vanzelfsprekend is.

Amazone Colombia

Vijfde dag , Leticia –  Bogota

Vandaag hebben we het dorp Tabatinga bezocht in Brazilië. Heel apart je rijdt de grens over met de auto en ze spreken Portugees. Je hoeft niet door een paspoortcontrole en je wandelt zo van Leticia in Colombia naar Tabatinga in Brazilië! Vervolgens hebben we nog een museum bezocht over de geschiedenis van de indianen. En na al deze indrukken en onvergetelijke ervaringen checkten we in voor onze 2-urige vlucht van Leticia naar Bogota.

Eén ding is zeker deze Amazone ervaring zal ik nooit meer vergeten en raad iedere reiziger aan om dit unieke gebied te bezoeken. Mocht je meer willen weten en via Unico Travel hier naar toe willen reizen, neem contact met ons op!

Meer weten?

Nieuwsgierig geworden naar deze bijzondere bestemming? Unico Travel heeft een rondreis waarbij u niet alleen de Amazone bezoekt maar ook vele andere mooie bestemmingen zoals Cartagena, Tayrona Nationaal Park en de koffie zone. Bekijk hier onze luxe reis Colombia.

Lees ook

Volg ons op social media: