Unieke plekken zijn voor iedereen anders. Het is de kunst om erachter te komen wat voor reizigers unieke plekken zijn. Dit doet Unico Travel door deze plekken zelf te ontdekken en vervolgens met onze reizigers te delen. Persoonlijk advies op maat door kennis en ervaring.

In februari 2019 bezocht ik (Barbara van Unico Travel) de Amazone van Colombia. Ik wilde graag het verschil ontdekken met de regenwouden van Corcovado in Costa Rica. Zijn er in Colombia net zoveel dieren te spotten als in Costa Rica? Lees in mijn reisverslag Colombia mijn ervaring over de Amazone.

Bekijk direct het reisonderdeel Amazone

Dag 1. Leticia (Boomhut)

Om de Amazone van Colombia te bezoeken, vloog ik vanuit Bogotá naar Leticia. Dit is de enige manier om naar de Amazone te reizen. Het dorpje Leticia ligt aan de rivier. Bij aankomst voelde ik direct de hoge luchtvochtigheid en de warmte van de tropen. Leticia is een fijn dorpje met veel parken, opvallend weinig auto’s en juist veel motoren. Op ongeveer 10 kilometer vanaf Leticia is het mogelijk om te overnachten in boomhutten midden in het regenwoud.

De boomhut is te bereiken via een wandeling door het regenwoud. Een trap leidt naar de ingang van de boomhut. Een bijzondere ervaring, vooral ook omdat er ’s avonds geen licht is. Na het diner ging ik nog samen met een gids op avondtour door het regenwoud. Hier zagen we vele pijlgifkikkers, spinnen en andere insecten. Na de avondwandeling heb ik heerlijk geslapen met op de achtergrond de geluiden van het regenwoud.

Dag 2. Boomhut – Natamú

Ziplinen

Met zonsopgang was ik klaar voor wat avontuur! Samen met de groep ging ik ziplinen. Allereerst klommen we via een 35 meter hoog touw omhoog om vervolgens via de boomtoppen door het regenwoud te ziplinen. Uiteindelijk als Tarzan/Jane naar beneden glijden via het touw. Deze manier van ziplinen had ik nog nooit ervaren. Wat een avontuur en afwisseling! Het voelt minder commercieel dan de canopy tours in bijvoorbeeld Costa Rica. Na een heerlijk tropisch ontbijt gingen we weer terug naar Leticia.

Varen over de Amazone

Varend over de rivier de Amazone, omgeven door tropische regenwouden. Dit was mijn eerste kennismaking met de rivier de Amazone. Wat een ongelofelijke brede rivier. Al komen we aan in Peru. De Amazone van Colombia grenst aan Brazilië en Peru, een drielandenpunt. We werden hartelijk begroet en kregen een rondleiding. Wat een heerlijk puur leven. Kinderen kwamen enthousiast naar mij toe lopen en wilden op de foto. De gids vertelde ons dat er elke zondagmiddag een internationale voetbalwedstrijd plaatsvindt. Vandaag kwam het voetbalteam van Colombia naar het dorp.

Puur natuur

Na ons bezoek stapten we op de boot en maakten we steeds meer kennis met het ongerepte deel van de Amazone. Varend via een zijrivier naar het natuurreservaat van Natamú. Ik voelde mij steeds meer één met de natuur en kon alles loslaten. Hier heeft de natuur zoveel impact, dat je letterlijk al je zorgen loslaat.

Ik geniet van de immens hoge bomen, de geluiden van vogels en het voorbij slingeren van de apen. Bij aankomst werden we hartelijk ontvangen met een lunch. Na een siësta in een hangmat, met op de achtergrond de geluiden van de ara’s en de oropendola’s, maakten we nog een wandeling door het regenwoud. We zagen kaaimannen en pijlgifkikkers. Ook kregen we uitleg over alle planten en bomen. De beste tijd om de Amazone te bezoeken zijn de maanden september en oktober, omdat in februari en maart het water heel hoog staat en het er meer regent.

Na de wandeling ging ik samen met mijn medereiziger kajakken over de Amazone rivier. We zagen toekans en ara’s voorbij vliegen en hoorden vele geluiden van het regenwoud om ons heen. Aan het einde van de dag leerden we hoe de indianen van bladeren het dak van hun huis maken en leerden we hoe zij tatoeages maken. ’s Avonds gingen we nog varen in het donker over een zijrivier van de Amazone. Dit moment vergeet ik nooit meer. Overal zag ik lichtjes en hoorde ik geluiden. En na dit avontuur en het één zijn met de natuur ben ik heerlijk in slaap gevallen.

Dag 3. Natamú – Puerto Nariño

Eiland Mikos en Macedonia

Vandaag stonden we vroeg op om de zonsopgang te zien en vele vogels te spotten. Hierna maakten we een boottour en hoorden we hoe de dieren uit het regenwoud ontwaakten. We zagen veel apen, ara’s, ijsvogels, leguanen, luiaards en kaaimannen. Na het ontbijt namen we afscheid van onze lokale gidsen die zijn opgegroeid in het regenwoud van de Amazone. Vervolgens bezochten we het eiland Mikos en het dorp Macedonia. Mikos is een eiland waar apen leven en je ze makkelijk van dichtbij kunt zien. In het dorp Macedonia wonen indianen en leer je over hun cultuur.

Bekijk onze rondreizen naar Colombia

Vervolgens bezochten we een luxere ecolodge aan de rivier, waar we werden ontvangen met een lunch. De eigenaren vertelden over hun lodge, hoe ze de lokale gemeenschappen helpen en zich inzetten voor het behoud van het regenwoud. De lodge heeft schitterende bungalows en vanaf het moment dat je hier bent, voel je je direct thuis. De mooie bungalows, het uitzicht, de tropische tuin omringd door het regenwoud, de liefdevolle eigenaren  – je ervaart het pure gevoel.

Alsof de tijd stil staat

Na de lunch reisden we door naar het dorp Puerto Nariño. Dit is een heerlijk klein dorp in Colombia dat alleen per boot te bereiken is. Er is geen verkeer en het lijkt net of de tijd hier heeft stil gestaan. Wat leven de mensen hier heerlijk! Sfeervolle restaurantjes, straatkraampjes, basketbal- en voetbalwedstrijden, een gemeentehuis met internet, huizen met muurschilderingen en super veel kinderen. Er wonen hier veel jonge gezinnen.

We verbleven in een kleinschalig hotel. Dichtbij Puerto Nariño ligt het natuurreservaat Tarapoto. Hier kun je vaak roze dolfijnen spotten en veel vogelsoorten. Aan het einde van de dag hebben we heerlijk gegeten bij restaurant Magarita’s en gezellig bij een barretje gedronken en gedanst met de lokale bevolking.

Bekijk onze rondreizen naar Colombia

Dag 4. Puerto Nariño – Leticia

Roze dolfijn

Na het ontbijt vertrok de boot terug naar Leticia. Dit is ongeveer twee uur varen. Onderweg kwam mijn droom uit en spotte ik een roze dolfijn! Vervolgens zijn we naar Parque Ecologico Mundo Amazonico gegaan. Hier leerden we meer over de achtergrond van de Amazone en de verschillende stammen die hier nog wonen. Daarna wandelden we door het regenwoud en kregen we uitleg over de flora en fauna. Al het fruit en de groente dat we nodig hadden voor onze lunch, mochten we in een mandje doen. Vervolgens kregen we kookles en hebben we onze eigen lunch klaargemaakt. Dit was zo leerzaam en leuk om te doen. Ook was er voor ons vis gevangen en konden we onze eigen tortilla maken.

Ontroerende ontmoeting

Vervolgens maakten we kennis met Antonio Bolivar Salvador. Antonio Bolivar Salvador is een indiaan die in de Amazone leeft. Hij speelde de ook de hoofdrol in de film ‘El Abrazo de la Serpiente’. Antonio vertelde over de geschiedenis van de indianen, over de geneesmiddelenindustrie, hoe de blanke mens wreed is geweest tegen de indianen en dat men altijd maar meer wilt in het leven, terwijl de natuur alles heeft en vaak oplossingen biedt. Ik was erg onder de indruk. Tranen van puurheid stroomden over mijn wangen. Ik zal dit verhaal nooit meer vergeten.

Na dit indrukwekkende verhaal ben ik met hem op de foto gegaan en hebben we elkaar un abrazo gegeven. Vervolgens reisden we terug naar de bewoonde wereld van Leticia. Hier verbleven voor het eerst in een luxe hotel met zwembad en internet. Toch erg fijn en comfortabel en we konden er extra van genieten, omdat het niet zo vanzelfsprekend is.

Amazone Colombia

Dag 5. Leticia – Bogotá

Vandaag hebben we het dorp Tabatinga bezocht in Brazilië. Heel apart, je rijdt de grens over met de auto en ze spreken Portugees. Je hoeft niet door een paspoortcontrole en je wandelt zo van Leticia in Colombia naar Tabatinga in Brazilië. We bezochten hier een museum over de geschiedenis van de indianen. En na al deze indrukken en onvergetelijke ervaringen checkten we in voor onze twee uur durende vlucht van Leticia naar Bogotá.

Eén ding is zeker, deze Amazone ervaring zal ik nooit meer vergeten. Ik raad iedere reiziger aan om dit unieke gebied te bezoeken. Meer weten over de Amazone? Neem contact met ons op of vraag een reisvoorstel aan.

Bekijk ons reisonderdeel over de Amazone