Vorig jaar heeft Lieke stage gelopen bij Unico Travel. Nadat zij maanden met ons mee keek en hielp met het samenstellen van reizen, ging zij nu zelf op pad naar Midden-Amerika! Haar avontuur begon met een rondreis door Costa Rica waar zij de mogelijkheid kreeg om de lokale contacten van Unico Travel te bezoeken. In dit blog vertelt zij wat er zo bijzonder was aan deze ervaringen.

Unico Travel en haar contacten

Om te beginnen wat achtergrondinformatie over Unico Travel: Barbara de Groot, de eigenaresse van het bedrijf, heeft als reisbegeleidster gewerkt in Costa Rica. Daarna woonde zij zo’n vier jaar in het goudzoekersplaatsje Puerto Jiménez, waar zij een lokaal reisbureau runde. Deze combinatie heeft er voor gezorgd dat ze het land als geen ander kent en ook nog steeds veel contacten heeft. De plaatsen en accommodaties die Unico Travel aanbiedt zijn dus zorgvuldig en bewust uitgezocht. Elk jaar gaat Barbara, samen met haar dochter, terug naar Costa Rica om alle contacten te onderhouden.

Aisha en bar lokaal ontbijt met Unico Travel reizigers

Familiefeest op een boerderij

Als oud-stagiaire kreeg ik nu de mogelijkheid om de Costa Ricaanse gastvrijheid zelf te ervaren. Zo verbleef ik op een lokale boerderij bij Sergio en zijn familie. Bij aankomst werden mijn vriend en ik hartelijk ontvangen door Sergio. Hij vertelde dat ter gelegenheid van de 91e verjaardag van zijn grootmoeder er een groot familiefeest was.

Wij werden meteen aan de hele familie voorgesteld en waren van harte uitgenodigd voor het feest. Dat betekende: karaoke, dansen, biertjes drinken en het eten van een grote taart. Niet iedereen sprak Engels dus dit was meteen een goede oefening om Spaans te leren.

Op pad met mijn eigen lokale gids

Ook heb ik overnacht bij Christian in Puerto Jiménez. Nu kon ik eindelijk zien waar Barbara al die jaren had gewoond. Ook Christian gaf mij een warm welkom en zorgde ervoor dat ik mij meteen thuis voelde. Twee dagen lang heeft hij mij op sleeptouw genomen en de omgeving laten zien. Christian is zelf een gids in Nationaal Park Corcovado en hier zijn we dan ook een dag geweest.

Voor de eerste keer in mijn leven stapte ik achter op een motor en reden we naar het nationaal park. Dit was al een super ervaring, de omgeving was zo mooi! Onderweg spotten we luiaards, apen, leguanen, ara’s, neusbeertjes en grote spinnen. We hebben die dag een mooie wandeling gemaakt van 16 km waar we nog veel meer dieren hebben gespot. Het is super interessant om van alles over de natuur te leren.

Christian is zelf opgegroeid in Corcovado (voordat het een officieel park was) en wist hier dan ook veel over te vertellen. De volgende dag gingen we weer op pad met de motor. Dit keer naar een strand, de baai van Puerto Jiménez en een plas met krokodillen. Na mijn bezoek aan Puerto Jiménez en de omgeving kon ik goed begrijpen waarom Barbara hier al die jaren had gewoond. Wat een heerlijk klein dorpje met een prachtige omgeving!

Prachtige lodge met de meest gastvrije eigenaar

De meest bijzonder ervaring was toch wel in Drake Bay. Dit dorpje ligt, net als Puerto Jiménez, op het schiereiland Osa en is het best te bereiken per boot. Helaas zat het weer niet mee tijdens deze boottocht, wat een stormachtige trip opleverde. Eenmaal aangekomen in baai van Drake Bay zag ik al mooie accommodaties met huisjes gelegen in het regenwoud. Niet wetende dat ik daadwerkelijk in één van die huisjes zou gaan slapen! Ik werd ontvangen door Emilio. Na een gezellig gesprek liet hij mij de lodge zien. Het was zo mooi dat mijn mond ervan open viel. Vanuit mijn lodge had ik een prachtig uitzicht over de zee en kon ik veel dieren spotten. Elke dag vlogen er ara’s voorbij, zat er een mega leguaan in de boom naast me en kreeg ik aapjes op bezoek.

Door het slechte weer van mijn aankomst dag was alle stroom uitgevallen in heel Drake Bay. Op zich is dat overdag geen probleem, maar rond 18.00 uur is het al helemaal donker en dan merk je hoe afhankelijk we eigenlijk zijn van stroom. Ik ben toen naar de receptie gelopen waar ik Emilio tegenkwam.

Vervolgens hebben we uren gepraat bij het licht van een kaars, waar ik van alles te weten kwam over zijn lodge, zijn familie en de omgeving. Ik merkte meteen dat Emilio erg gesteld was op zijn connecties in de reiswereld. Hij vertelde hoe belangrijk hij het vond dat Barbara, en ik nu dus ook, daadwerkelijk een bezoek brachten aan de lodge en omgeving. Zo weet je als bedrijf tenminste wat je aanbiedt.

Een droom die uitkomt

De volgende dag had ik een tour naar Caño Island om te gaan snorkelen. Gelukkig waren de weersomstandigheden goed. Het water was helder waardoor ik goed alle soorten vissen en koralen kon zien. Ik heb zelfs een schildpad gespot! Tijdens de boottocht terug naar Drake Bay gingen we opzoek naar walvissen…met succes! Op zo’n 20 meter afstand van onze boot zwom een grote mannelijke walvis. Hij was uitgebreid met zijn staart in het water aan het plonsen, wat een unieke ervaring! We konden wel 15 minuten genieten van dit spektakel. Dit was een droom voor mij die uitkwam.

Goede connecties en passie

Wat ik gemerkt heb tijdens mijn bezoek aan alle accommodaties, is dat de connecties met Unico Travel erg goed zijn. Ik kwam vaak daadwerkelijk met de eigenaar van het bedrijf in contact en ze hadden er alles voor over om het mij naar mijn wens te maken. Ze waren zeer open en gastvrij en deelden graag hun liefde over de omgeving. Unico Travel is een bedrijf dat haar accommodaties en bestemmingen echt kent en dat maakt het zo’n onderscheidende reisorganisatie!

Nieuwsgierig?

Benieuwd naar een rondreis door Costa Rica en deze bijzondere accommodaties? Neem dan contact op met Unico Travel voor een vrijblijvend reisvoorstel.

Nieuwsgierig? Vraag een reis aan!